Saturday, May 9, 2009

Siapa Dalang Krisis Ekonomi Global?

Siapa sangka negara macam Iceland yang kaya pun akan melebur sebegini?

LAPORAN terbaru lembaga Center for Public Integrity menyatakan, bank-bank asing dan bank-bank AS bukanlah mangsa korban dari krisis ekonomi, tetapi bank-bank itulah dalang yang telah menyebabkan berlakunya krisis ekonomi.

Menurut laporan itu, lembaga-lembaga pemberi pinjaman yang menjadi pemicu krisis ekonomi global, adalah lembaga-lembaga yang dimiliki atau mendapat sokongan dana dari bank-bank besar bertaraf internasional. Sekarang, lembaga kewangan dan bank-bank besar itu menerima suntikan dana bantuan dari kerajaan. Center for Public Policy Integrity, lembaga yang melakukan berbagai survei investigative, dalam laporannya menyebutkan 25 perusahaan ‘pemberi pinjaman’ yang telah memberikan pinjaman beresiko tinggi dijangka bertanggung jawab atas runtuhnya pasaran properti di AS dan meluasnya krisis ekonomi ke seluruh dunia.

Perusahan-perusahaan pemberi pinjaman itu, menurut hasil penelitian Center for Public Policy Integrity, beranggungjawab atas pinjaman yang nilainya mencapai 1 trilun dollar atau meliputi 72 % industri pinjaman di AS. Pinjaman itu diberikan kepada peminjam yang sebenarnya tidak memenuhi syarat menerima pinjaman tersebut untuk keperluan kredit perumahan (mortgage).

“Bank-bank besar yang didanai oleh industri 'pemberi pinjaman' bukanlah korban krisis ekonomi seperti yang sering mereka katakan masa ini. Bank-bank ini sengaja melumpuhkan banker pemberi pinjaman yang mengancam sistem kewangan.” kata Bill Buzenberg, Direktur Eksekutif Center for Public Policy Integrity.

Lembaga penelitian itu sudah menyampaikan hasil kajiannya kepada anggota Kongres AS, bersamaan dengan rancangan Kongres untuk membentuk kumpulan tenaga pakar yang akan menyelidiki penyebab krisis kewangan yang melanda AS. Majoriti suara di Kongres AS bersetujui pembentukan kumpulan pakar tersebut untuk membongkar kejahatan dan penyelewengan ekonomi yang menjadi penyebab lumpuhnya perekonomian di negara kapitalis itu.

Mereka sikit lupa, dasar ekonomi kapitalis itupun juga sebenarnya adalah penyumbang besar yang mula menampakkan ciri-ciri kelemahannya, seperti juga sistem komunis atau sosialis yang runtuh di tempat lahirnya sendiri. Dunia kena cari alternatif lain, dengan sistem yang lebih adil lagi menjamin pembelaan ke atas kemanusiaan!! (Dari berbagai sumber -AK) copy

No comments:

Post a Comment

Followers

[Lubuk Duit] Menjana PENDAPATAN TETAP dgn modal rm10 shj.Bisnes sms masa kini yg di niagakan secara networking. Daftar malalui sms bila-bila masa & di mana shj. rm10 KEUNTUNGAN 50% sehingga 5 LEVEL di bayar terus keakuan bank anda.SETIAP MINGGU. Maklumat dan komisen akan hantar dr semasa ke samasa.Peserta akan dapat formula RAHSIA WANG segera/flyer dan ruang IKLAN INTERNET selama 3888 hari.Untuk daftar taip myten-7168 dan sms kepada 014-6088404 Tunggu mesej dari admin.Pertanyaan sila tel 09-8444044