Tuesday, April 21, 2009

Shutdown Automatik


anda pernah dengar muzik hingga lewat malam melalui komputer sampai anda tertido? atau anda pernah menonton tv dengan komputer sampai tertido dan komputer tetap menyala waktu anda tidur?? hal ini selain membuat pc anda bekerja secara terus menerus juga akan membuat tagihan listrik anda membengkak!!!
sebenarnya hal ini tidak terjadi jika anda memasang timer pada komputer anda, sehingga komputer akan mati sendirinya pada waktu yang telah di tentukan. anda bisa memakai software atau tool-tool sebagai timer,tetapi sebenarnya windows sendiri sudah menyediakan tool tersebut untuk anda, jadi anda tidak perlu untuk repot-repot mencari software timer. Nama tool tersebut adalah tsshutdown.
caranya:

* klik menu start ==> run
* pada tab open ketikan: tsshutdown XX/powerdown
* jika sudah klik ok, akan muncul jendela konfirmasi
* klik ok pada jendela tersebut
* minimize jendela DOS akan muncul (jendela DOS jangan di close jika di close maka timer tidak akan berjalan)

Keterangan:
Tsshutdown(spasi)XX/powerdown
XX = waktu yang anda inginkan dalam satuan detik
misalnya anda akan memasang timer selama 1 jam (3600 detik) jadi di tab open run ketik tsshutdown 3600/powerdown,.komputer anda akan di matikan secara automatik.

No comments:

Post a Comment

Followers

[Lubuk Duit] Menjana PENDAPATAN TETAP dgn modal rm10 shj.Bisnes sms masa kini yg di niagakan secara networking. Daftar malalui sms bila-bila masa & di mana shj. rm10 KEUNTUNGAN 50% sehingga 5 LEVEL di bayar terus keakuan bank anda.SETIAP MINGGU. Maklumat dan komisen akan hantar dr semasa ke samasa.Peserta akan dapat formula RAHSIA WANG segera/flyer dan ruang IKLAN INTERNET selama 3888 hari.Untuk daftar taip myten-7168 dan sms kepada 014-6088404 Tunggu mesej dari admin.Pertanyaan sila tel 09-8444044