Sunday, October 11, 2009

Rentetan perjalan hari mengundi Pilihanraya Kecil DUN Bagan Pinang (terkini)

Sila refresh, maklumat terkini perjalanan pembuangan undi akan dipaparkan dari masa ke semasa

5.00 petang : Tepat jam 5 petang, semua pusat membuang undi secara rasminya ditutup. Keputusan dijangka akan diumumkan pada jam 8 malam ini. Proses pengiraan undi akan bermula bila-bila masa sahaja oleh pihak SPR.


4.35 petang : Tinggal tidak sampai 30 minit lagi waktu proses membuang undi tamat. Jalan-jalan menuju ke tempat mengundi mulai lengang. Petugas dan penyokong kedua-dua parti kian berkurangan.

4.25 petang : Peratusan mengundi di SK Panglima Adnan Bagan Pinang setakat jam 4 tadi 71%, dijangka akan mencecah 73% bila pusat mengundi ditutup.


4.20 petang : Seramai 6,301 pemilih, atau 69.5 peratus, di Bagan Pinang keluar mengundi sehingga pukul 4 petang - sejam lagi sebelum tempoh membuang undi bagi pilihan raya kecil DUN tersebut ditutup.

4.12 petang : Kekecohan mula berlaku semula di UPU Bagan Pinang sewaktu calon BN, Isa samad tiba di sana. Juga ada seorang puteri Umno dikejarkan ke hospital akibat sakit dada, katanya menjerit terlebih.

4.10 petang : Dari UPU Bagan Pinang, Umno gunakan kumpulan sorak pemuda India untuk sokong mereka, laungkan 'Hidup Umno' dan buat kekekcohan, mereka senyap apabila satu suara menyampu, 'Hidup Kugan'.

3.59 petang : Graf pengundi yang keluar mulai menurun. Mengikut statiktik peratusan yang ada sekrang, dijangka menyukarkan pencapaian sasaran 805 oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan PAS sendiri.

3.45 petang : Laporan dari SK Sri Rusa, sebanyak 58.25% telah keluar mengundi. Keadaan antara kediua-dua penyokong amasih tegang. 'Serang mulut' memanaskan keadaan yang sememangnya panas ketika ini.

3.30 petang : Seramai 5,892 atau 65 peratus pemilih telah keluar mengundi sehingga jam 3 petang ini - dua jam sebelum pengundian bagi pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang ditutup pada jam 5 petang.

3.25 petang : Di S.K Si Rusa, provokasi masih lagi berlaku disana dan semakin panas. Helikopeter masih ligat berpusing diudara treutamanya di tempat-tempat yang berhadapan ketegangan tinggi.

3.10 petang : Peraih undi dari BN beransur kurang dan kelihatan mereka tersadai kepenatan setelah 'hebat' memulakan provokasi. Deruman motor dilakukan oleh pemuda BN berbangsa India di sepanjang jalan menyusur ke bawah dari tempat ruangan akhir meraih undi.

Peraih undi di pihak PAS pula berzikir munajat tanpa henti walaupun kepenatan dan petugas-petugas bertukar ganti menjalankan tanggungjawab.

2.40 petang : Seramai 5,371 pemilih, atau 59.2 peratus, di Bagan Pinang keluar mengundi sehingga pukul 2 petang - tiga jam sebelum tempoh membuang undi bagi pilihan raya kecil DUN tersebut ditutup.

2.35 petang : Dari SJKT Ladang Atherton sehingga jam 2 tadi, 277 daripada 502 pengundi telah keluar mengundi. Dari SJKT Ladang Bradwall, 202 atau 44.79% daripada 451 pengundi telah keluar mengundi. Melalui sistem semakan data PAS, hampir keseluruhan pengundi dalamkawas telah keluar mengundi, hanya di luar kawasan mengundi masih ada yang belum membuang undi.

2.30 petang : Laporan dari SJKT Ladang Bradwall - atas desakan petugas PAS, sejumlah kereta pemuda Umno yang membawa lambang 'dacing' telah ditahan pihak polis, mereka ini di syaki ingin membuat hura-hara di sana pula.

2.15 petang : Wakil calon PAS, Ramli Ismail, membuat aduan polis tengah malam tadi, mendakwa 70 kertas undi untuk pemilih pos yang tidak membuang undi diserahkan pihak tentera. Jumlah kertas ini - yang dicurigai oleh PAS - sepatutnya disimpan di pejabat pegawai pengurus pilihan raya DUN Bagan Pinang, ujarnya.

2.00 petang : Di SJKT Ladang Bradwall, 60-70 lagi telah keluar mengundi, 204 atau 45.23%.

1.30 tengahari : Dari pos PAS di SJKT Sua Betong - 49% telah keluar mengundi sehingga jam 1 tadi. Manakala di SJKT Ladang Siliau 53.5%.

1.10 tengahari : Terbaru! seorang pemuda PAS cedera dibelasah 15 orang pemuda Umno. Namun pihak polis yang berada ditempat kejadian hanya menangkap seorang sahaja daripada pemuda Umno itu. Kejadian pergaduhan itu berlaku kali ke empat di tempat yang sama sejak pagi tadi. Petugas yang cedera itu dikejarkan ke hospital.

12.25 tengahari : Di SK. Panglima Adnan bagan Pinang, kekecohan bermula sekali lagi, pemuda Umno lebih agresif dengan membaling batu sesuka hati.

12.30 tengahari : Di SK. Si Rusa keadaan tenang, kedua-dua petugas dan penyokong parti kelihatan letih dan hanya duduk merayu undi.

12.25 tengahari : Di SJKT Ladang Atherton - 200 atau 40% pengundi telah keluar melaksanakan tanggungjawab mengundi. Menteri Besar juga nampaknya baru sampai di sana namun beredar setelah tidak dapat masuk ke tempat pengundian. Kebanyakan kaum india di Atherton memberi sokongan penuh pada calon PAS.


12.20 tengahari : Sehingga jam 12 tengahari tadi, seramai 4,220 atau 46.5 % telah keluar mengundi bagi melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

12.10 tengahari : Keadaan kini semakin tegang di SK. Panglima Adnan Bagan Pinang, seorang pegawai polis cedara dibaling batu oleh penyokong Umno.

12.05 tengahari : Di pusat mengundi SK Si Rusa, situasinya juga sama dengan kedua-dua penyokong PAS dan BN masih merayu undi, namun penyokong Umno semakin agresif. Keadaan juga tegang di sekolah tersebut, FRU sedang mengawal ketat. Turut kelihatan disana, Ketua Muslimat PAS Kedah, Ustazah Aisyah Ghazali dan Pengerusi Lajnah Guaman PAS, Hanifa Maidin.

11.45 pagi : Pengarah Pilihanraya Kecil PAS Bagan Pinang, Salahuddin Ayub sejak awal pagi tadi bersama dengan beberapa orang pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat membuat lawatan kesemua pos PAS di 8 UPU.

11.22 pagi : Laporan dari SJKT Ladang Siliau - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin cuba mencabuli hak undang-undang dengan cubaan masuk ke tempat pengundian. Namun beliau disekat masuk penyokong PAS lalu dia hanya bahawa beliau 'tersilap masuk' kawasan tersebut.

11.20 pagi : Laporan dari Teluk Kemang, dua orang Pemuda Umno telah ditangkap polis atas tindakan ganas menumbuk seorang penyokong PAS. Insiden berlaku apabila penyokong BN memulakan serangan dengan membaling batu kearah penyokong PAS, kemudian berbalas baling botol.

11.18 pagi : Dua buah trak polis simpanan persekutuan (FRU) menuju ke Teluk Kemang, dari sumber laporan berlakunya pergaduhan disana.

11.13 pagi : Calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar kini di Sek.jenis Keb. (Tamil) dan (Cina) Ladang Bradwall, sedang melihat proses pengundian didalam dewan, mengambil kesempatan beramah mesra dengan pengundi disana.

11.00 jpagi : Sehingga jam ini, seramai 3,239 atau 35.7 % daripada 9,060 pengundi biasa sudah keluar mengundi pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang ini.

10.40 pagi : Calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar sedang menuju ke SK Teluk Kemang, terperangkap dalam lalu lintas sepanjang perjalanan ke sana.


10.30 pagi : Dari UPU Bagan Pinang - 350 pengundi telah keluar mengundi. Dari UPU Pekan Siliau - 19.5% pengundi telah keluar.

Dari UPU Sua Betong - pengundi semakin ramai yang keluar. Satu kekecohan berlaku apabila seorang remaj lingkungan belasan tahun ditahan pihak polis kerana mengibarkan bendera PAS atas kenderaan, tetapi polis tidak pula mengambil tindakan terhadap beberapa pemuda Umno bermotor mengibarkan bendera parti itu.


10.20 pagi : Di UPU Ladang Bradwall - seramai 102 atau 25% pengundi telah keluar mengundi - statistik diterima dari pos PAS disana. Jalan masuk ke estet tersebut semakin sesak walaupun pengundi di tempat tersebut hanya 451 pengundi sahaja. Petugas, penyokong kedua-dua parti bertanding dan pelancong pilihanraya dipercayai menyebabkan kesesakkan tersebut, hingga polis dikerahkan kesana menjaga lalu lintas.

10.10 pagi : Calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar sampai ke Sek. Keb. Si Rusa, UPU Taman Eastern diiringi beberapa pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat.


10.00 pagi : Seramai 2,168 atau 23.9 peratus telah keluar mengundi setakat 2 jam selepas proses pengundian dibuka.

9.50 pagi : Di Teluk Kemang, saat penyokong PAS mula berselawat, kumpulan Umno menyanyikan lagu pula..."inilah barisan kita"

9.40 pagi : Masih di ladang Bradwall - seorang petugas BN 'naik angin' bila penyokong PAS kata BN rasuah. Tetapi tiada sebarang kekecohan berlaku. Dr. Mariah Mahmud sedang menenagkan petugas dan penyokong PAS agar tidak melayak provokasi pihak BN. Pertengkaran lidah tadi bermula dari penyokong BN yang cuba menyamar menjadi penyokong PAS, individu tersebut sedang cuba dibawa keluar sekiranya keadaan bertambah buruk.

Dari Teluk Kemang pula - polis mengarahkan para penyokong PAS bersurai. Hanya 5 orang sahaja dibenarkan berhimpun ekoran kejadian seorang pemuda yang telah ditangkap kerana membawa senjata di tempat perhimpunan.


9.30 pagi : Di Ladang Bradwall, jalan sudah sesak dengan kenderaan yang keluar mengundi. Suasana riuh bila petugas BN lalu dihadapan kawasan penyokong PAS. Petugas berbaju puteri Umno tanpa lambang boleh pula berada di pondok SPR.


9.25 pagi : Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa tiba di Sek. Keb. Panglima Adnan Bagan Pinang. Suasana mendung, hujan renyai mulai turun. Penyokong kedua-dua parti sedang hangaat bersorak.


Turut kelihatan disana YB PAS Kelantan, Abdul Fatah Haron, Dato' Abd Rahman, Adun Tendong dan Adun Manek Urai.


9.20 pagi : Di UPU Bagan Pinang - Adun Manek Urai, Abe Uji turut kelihatan sama dengan petugas PAS. Suasana semakin hangat, kedua-dua penyokong sedang berbalas mulut, BN kering idea menjerit 'Husam rasuah'.


Di UPU Ladang Bradwall - keadaaan tenang, ramai penyokong PAS berbangsa India mulai kelihatan disana.


9.15 pagi : Di UPU Bagan Pinang - FRU tiba di Sek. Keb. Panglima Adnan Bagan Pinang, hujan mulai turun kembali, keadaan trafik bertambah sesak kerana pengundinya paling ramai.


9.10 pagi : Calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar sampai di Sek. Keb Teluk Kemang meninjau proses pembuangan undi di sana.

9.09 pagi : Laporan dari Teluk Kemang, telah bertemu dengan MAFREL (Malaysian for Free and Fair Elections). Dimaklumkan MAFREL menghantar 2 orang petugasnya bagi setiap pusat mengundi.

9.00 pagi : Di UPU Bagan Pinang - suasana hangat dengan kedua-dua penyokong BN, PAS berbalas 'perang mulut'. Kelihatan di sana, Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, YB Siti Zailah Yusof.

Di SJKT Sua Betong, kekecohan berlaku di pos PAS dari Pahang, petugas PAS diberi amaran Timbalan Ketua Negeri Sembilan kerana membuat sistem semakan daftar pengundi di situ. Kekecohan selesai dengan bantuan peguam PAS, Abdullah Abdul Karim yang sedang bertugas di sana.


8.55 pagi : Di UPU Taman Eastern - sekumpulan pemuda bermotor BN cuba membuat hal dihadapan perayu undi PAS. Jeritan kecoh 'boo' mula dibuat pihak BN.


8.50 pagi : Jalan menuju ke Teluk Kemang - polis sejak malam tadi membuat lencongan jauh untuk elakkan kesesakan di hadapan tempat mengindi, Sek. Keb. Teluk kemang. Trafik sedang bergerak perlahan. manakala petugas PAS kini melebihi BN sedang merayu undi.


8.45 pagi : Di Sek. Keb. Si Rusa, UPU Taman Eastern - cuaca dilaporkan mendung. Petugas dan penyokong PAS semakin ramai, trafik berjalan lancar.


8.35 pagi : Di Sek. Keb. Panglima Adnan Bagan Pinang, keadaan mulai tegang. Penyokong Umno melaung-ulang takbir berniat menyindir penyokong PAS di sana.


8.30 pagi : Di Sek. Keb. Kampung Baru Si Rusa - Kenderaan yang bertugas menghantar pengundi didapati tidak diberi masuk kerana tiada stiker. Pegawai SPR yang bertugas di sana dilaporkan tidak berpakaian seragam SPR.


8.25 pagi : Di Sek. Jenis Keb (Tamil) Ladang Siliau - 10 baru selesai mengundi, keadaan tenang disana. Begitu juga di Sek. Keb Teluk Kemang. Pengundi sudah mulai keluar.


8.20 pagi : Helikopter PDRM mula berlegar-legar di awanan, melihat perkembangan perjalanan pengundian dari udara.


8.10 pagi : Pengundi-pengundi mulai kelihatan keluar, agak lewat. Menunggu hujan yang baru berhenti. Petugas-petugas kedua-dua parti juga mula kelihatan ditepi-tepi sepanjang jalan masuk pusat pengundian.


8.00 pagi : Kesemua 8 tempat mengundi telah dibuka.

Lapan - Sek. Jenis Keb (Tamil) Ladang Atherton S, Sek. Jenis Keb (Tamil) Ladang Siliau, Sek. Jenis Keb (Tamil) dan (Cina) Ladang, Sek. Keb. Si Rusa, Sek. Keb. Panglima Adnan Bagan Pinang, Sek. Keb. Kampung Baru Si Rusa dan Sek. Keb Teluk Kemang.

Proses pengundian bermula 8 pagi dan akan berakhir 5 petang, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof.


7.30 pagi : Di lapan UPU, petugas PAS sedang giat membuat semakan nama di pondok semakan (pondok panas).

Setengah jam dari sekarang, semua pusat pengundian akan dibuka kepada pengundi Bagan Pinang yang berdaftar.


7.25 pagi : Jalan utama Jalan Pantai - Kampung Bagan Pinang - Teluk Kemanang kelihatan masih belum dipenuhi kenderaan, trafik bergerak lancar dari kedua-dua arah.

Laluan menuju ke tempat-tempat pengundi masih terkawal. Di kiri kanan bahu jalan polis sudah kelihatan.


7.25 pagi : Hujan mulai turun di beberapa kawasan, namun keadaan tidak beberapa lebat. Ramalan cuaca hari ini dijangka hujan disebelah pagi, tidak seperti dua hari sebelum ini yang kelihatan cerah.


6.40 pagi : Petugas jentera PAS mula mengambil posisi kerja masing-masing, mereka kelihatan lebih bersemangat.

Pasukan Unit Amal yang berkawal sejak awal pagi tadi sudah siap siaga untuk bertugas.


BAGAN PINANG, 11 Okt - Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, hari ini bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara PAS yang diwakili Pesuruhjaya negeri, Zulkefly Mohamad Omar dan Barisan Nasional (BN) yang diwakili bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad.


Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Azman Mohammad Noor dari BN pada 4 September lepas. Beliau memenangi kerusi tersebut, dengan menewaskan calon PAS, Ramli Ismail dengan majoriti 2,333 undi.

No comments:

Post a Comment

Followers

[Lubuk Duit] Menjana PENDAPATAN TETAP dgn modal rm10 shj.Bisnes sms masa kini yg di niagakan secara networking. Daftar malalui sms bila-bila masa & di mana shj. rm10 KEUNTUNGAN 50% sehingga 5 LEVEL di bayar terus keakuan bank anda.SETIAP MINGGU. Maklumat dan komisen akan hantar dr semasa ke samasa.Peserta akan dapat formula RAHSIA WANG segera/flyer dan ruang IKLAN INTERNET selama 3888 hari.Untuk daftar taip myten-7168 dan sms kepada 014-6088404 Tunggu mesej dari admin.Pertanyaan sila tel 09-8444044